4. nädal

 

Eesti infoühiskonna arengukava lugedes jäid silma punktid, kus olid kirja pandud visioonid aastaks 2020. Kuna meil on nüüd käes aasta 2021 siis oli see tore lugemine, et mida taheti saavutada. Mõni asi tuli ära ka, nagu näiteks eesti e-residentsus. Seda hakati välja andma alates 1. maist aastal 2018 ning kohe täitub tal ilus 3 aastat. Meie pisikesel riigil on tänase seisuga juba 73 915 e-residenti 173st erinevast riigist (seisuga veebruar 2021). Tegemist on siis digitaalse isikutunnistusega, millega välismaa kodanik saab kergemalt Eestis asju ajada, firmat luua, seda juhtida jms. Tegemist on igati targa otsusega riigi poolt meelitamaks siia veel rohkem välisinvestoreid. Arvestades meie digitaalselt arengut avalikus sektoris siis on see olnud igati loogiline jätk asjadele. Teadaolevalt oleme me siiani ka ainus riik maailmas, kes sellist võimalust pakub. Teistel lihtsalt puudub vajalik infosüsteem selleks. Paljud ametkonnad ei „suhtle“ digitaalselt omavahel ning kogu taoline asjaajamine on keerulisem. Kui me oma nokiat otsisime ja märke vorpisime, miks keegi ei pakkunud välja, et aga kogu taoline digitaliseeritus ja lihtsus tegelikult ongi meie nokia. See on meie tuntuim ekspordi artikkel, mida reaalselt käiakse mujal riikides tutvustamas ja käivitamas.

Vastupidiselt eelmisele on üks punkt, mis minu meelest väga realiseerinud pole. Tsiteerin:

 „Inimesed on saanud IKT abil nn targaks tarbijaks. Nad hoiavad raha kokku või saavad teenitud raha eest rohkem väärtust, näiteks elades tarkades majades või ostes interneti kaudu rohkem epoodidest“

Ma nüüd pole päris kindel kui tark tarbija eestlane tänu IKT-le on. Teadlikum on ta ehk selles, et oskab enne ostmist otsida paremat hinda, kuid lugedes pidevalt uudiseid, kuidas siin-seal keegi jälle interneti pettuse ohvriks langes, julgen natuke selles kahelda. Ehk siis tööd tuleb veel pikalt ja palju teha. Epoodide osale andis tegelikult suure ja massilise tõuke meie armas lahutamatu pandeemia. Enne seda e-poed eksisteerisid kuid neid kasutati vähem. Reeglina mindi ikka füüsiliselt poodi, vaadati, katsuti ja siis langetati ostuotsus. Teine asi mis Eestis pole ka väga realiseerunud on nn Tark maja. On olemas meil üksikuid näidiseid kuid massideni see siiski pole veel jõudnud. Pigem loetakse seda kalliks nishi tooteks ning isegi elektri auto on täna populaarsem kui tark kodu. Samas pole selles vallas näinud ka ühtegi tõuget riigi poolt nagu oli seda elektri autode vallas. Rohkem on mindud seda teed, et olemasolevad energiatõhusamaks muuta kui targaks. Äkki järgmise 10a jooksul?

 

Allikad:

Eesti Infoühiskonna Arengukava 2020

https://www.mkm.ee/sites/default/files/elfinder/article_files/eesti_infouhiskonna_arengukava.pdf

E-residentsuse koduleht:

https://e-resident.gov.ee/

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

5. nädal

8. nädal

9. nädal